Farkas Nándor (Jackal Archery): Laminált asszír
2018. május 28. írta: ami.nem.mozog

Farkas Nándor (Jackal Archery): Laminált asszír

Egy hete költözött hozzánk, szerencsés közegben és szép-új állapotában váltottam meg a szabadságát. Mivel tök véletlenül Buzás Karesztől szereztem, az idekerülésében pedig Orosz Viktor volt segítő szándékkal, így lehetetlen kihagyni Hofi szakállas viccét: "A gyerek lábán mikor lesz új cipő? Hmm? Majd ha a tanácselnök fia rálép!". Szóval ez már megjárta 2-3 komolyan jegyzett ember kezét. Amúgy Karesz eléggé jófej, nem sajnálta a tanácsokat a használatát illetően: elsősorban a nyílvesszők terén örültem neki, hiszen nekem ez a vesszőparipám. Jah, egy elég baba friss ideget is kötött nekem, szóval köszi mégegyszer. Illetve Viktor, ha egyszer idetévednél erre a lamer-blogra: neked is köszönöm, tényleg.

img_0143.JPG
Nos, az íjra térve: kissé valószerűtlen produktum. Mármint a szó jó értelmében. Első használatra nagyon fura volt - de ne rohanjak ennyire előre igaz? Először is a tokjába csomagolva, kezemben tartva az a feltűnő, hogy mennyire nincsen súlya, főleg a méretéhez képest. Annyira pehelysúlyú versenyző, hogy még fél óra elteltével is szokatlan. Okés, bambusz meg minden - de a markolata domborkás és vaskos, szóval ezen a masszív részen mégsem lehet súlyt spórolni. Ígyhát a szarvak felé lehet a trükk. Illetve nem csak lehet, hanem szinte biztosan ott is van: amellett, hogy eléggé kecses és vékonyka, ilyen sebességet elérni csak rettenetesen könnyű szarvakkal lehet (a sebességről két mondat lentebb). Kiengedve terebélyes és íves, utóbbi nyilván az asszíroknak megfelelően. Felajzva szintén semmi törés, sehol semmilyen bezárt szög. Olyasmi, mintha egy művészlelket rendesen leitatnál és azt mondanád neki: "komám, hukk, rajzolj már egy szép görbét - de egy húzásból ám!". A húrakasztója is elég igényes, tetszik.

img_0144.JPG
Ahogyan azt a Malta Archery-s tesztvideóban láthatod, felajzani khmm nem túl könnyű. Nándiék szerint egyszerű akár teljesen kezdőknek is, dehát ezzel a 45 fontos darabbal megszenvedek (én is). Amellett, hogy nehéz visszahajtani, a lábszáramat is nagyon töri. Ilyenkor jön jól egy tépőzáras, lábszárra helyezhető szivacsos támasz (ennek a képét majd belököm valamilyen képes bejegyzésbe). Esetleges gerincsérvvel meg derékbántalmakkal jobb ha bemelegítesz mielőtt ráakasztod az ideget, mert nem kevés ellenállása van. Nem lenne rossz egy jelzés valahol a markolatnál a fonterőről, mert ha kizárólag a felajzásról kellene megítélni akkor azt mondanám ez egy 60-70#-os modell. Túlzások nélkül. Tényként írom, nem kritika: ennek felajzásához kell némi erő.

img_0145.JPG
Mivel jófajta íj hírében állt gondoltam, hogy kifejezetten ehhez szabva kreálok pár nyílvesszőt. 4db próbaverziót készítettem előzetesen: amíg nem tisztul ki a kép addig feltekertem bőrrel a kifutás helyét a markolaton, össze ne karcolja. Nekem ez valami beteges mániám lehet, általában ezzel kezdek. Majd ha az egyik vessző végre elárulja pontosan milyen paramétereket kell lemásoljak, talán letekerem a markolatról. Bár jobban belegondolva, minek is venném le? Jó helyen van ott.

img_0165.JPG
Lőni vele ilyen: jó, nagyon jó. Az előző 4-5 tradicionális íjamhoz képest természetesen szokni kell, nekem nem megy csettintésre az átállás. Amatőrként átélve nagyon fura, hogy egyáltalán nem kell emelni: szó szerint egyáltalán nem. Sőt, néha már olyan érzésem van, mintha lefelé kellene tartani. Érzéki csalódás lehet okés, dehát méretét és technológiáját meghazudtolva akkora sebességet ad a vesszőknek, hogy azok normális súly és geometria esetén ésszerű távon nem esnek számottevőt. Ennél gyorsabban szerintem csak az agresszív, esetleg húrzsámolyos és mindenképpen kompozit anyagokból épített íjak lőnek (nyilván tradis vonalon maradva). Ott lehet még 10-15-20% sebességtöbblet, de igazából ezt ki kellene mérnem mielőtt jár a szám. Szóval ezt a megállapítást némi fenntartással fogadjátok - amíg át nem lövök egy műszer felett, addig mindenképpen.

img_0167.jpg
A tesztvesszőkkel elsőre rendesen átlőttem a 45 fontos íjakhoz használt vesszőfogót 20-20+ méterről, így a korong mögé oda kellett tenni egy csigás íjhoz használt vastag geotextil célt is (miután persze két vessző tollazatát kijavítottam, mert a tollaknál álltak meg végül, ígyhát ott sántultak le). Nagyon jól és kényelmesen lehet húzni, akár hosszan is meg lehet cibálni. A tesztvesszőim 30.7 collosak, itt nagyon kényelmesen működik minden. Gyári adatok szerint 32-ig húzható.

img_0164.JPG
A rezgése és rúgása nagyjából nulla. A rúgás szó szerint nulla, zérus. Valamennyi rezgésre azért számítottam - dehát nem tapasztaltam ilyesmit sem. Lehet, hogy már első próbákra is a közelében vagyok az ideális vesszők súlyához, és ezért nem tapasztaltam. De azért szeretném megfigyelni majd más körülmények között is: ki fogom próbálni távlövésre is (ha a puszták már használható állapotban lesznek), nagyon lekönnyített nyíllal. Ott szerintem érezni fogok valami finom rezgést, mert műszaki csodák azért mégsincsenek. Amúgy érdekes, hogy Karesz is óvott a nagyon könnyű vesszőktől (kb. úgy, ahogy Szimeiszter Pista ill. gyakorlatilag mindenki). A tapasztalt íjászok biztosan nem véletlenül intenek óvatosságra. Mondjuk volt már pár dolog 40 évem alatt, amit simán megcsináltam - aztán amikor leesett mennyire gáz vagy veszélyes mutatvány, akkor már nemigen tudtam volna megismételni. Szóval gyorsan ki kell használnom a viszonylagos tapasztalatlanságomat :)

img_0168.JPG
Ez egy nagyon jó íjnak tűnik. Megkockáztatom: ha valakinek bekötöd a szemét és a kezébe adod hadd lőjön párat, szerintem nem fogja megérezni, hogy "laminált" produktum. Én beállok erre nyári szezonra, szerintem most ez lesz a fő íjam. Végül íme a négy darab 11/32-es, egyenes céllövő tesztvessző. Az összsúlyán, súlypontján, tollazatán még alakítani fogok valamennyit, aztán a nyertest majd legyártom 15-20 példányban. Apropó, majdnem kimaradt: az íj 30.5 coll környékén durván 50+ fontos lehet, a vesszők közel megfelelő kiindulópontja pedig a 31-34 grammos súlytartomány (tehát 500 grain körül). Ez azért érdekes, mert a célszerűséget jelentő 10 grain/font ökölszabályt látszólag nagyon jól tartja, szerintem túl sokat nem kell kicsaljak vagy hozzátegyek a nyilakhoz. A súlypontjuk ideálisan szerintem az elejétől mért 42-44% körüli hosszon van, nyilván teljes hosszdimenzión számolva, esetemben kb. 6 grammra (tehát 90 grainre) szedett hegyekkel. Bár ez utóbbi persze a faanyag keménységének is függvénye. Majd ha megvannak a végleges paraméterek, azt kiegészítésképpen ide fogom írni. Egyébként előbb-utóbb írni fogok egy vessző-howtot is, hátha úgy érthetőbb lesz.

img_0170.JPG
Kiegészítés, 18.06.27: ahogyan ígértem le is írom, hogy szerintem melyik vessző a legjobb barátja. Nos, ha az érzékeim nem csalnak és a vesszőfogóm sem akar félrevezetni, akkor a 31.5gramm (kb. 485 grain) körüli 11/32-es 31" nyíl, ahol a produktum súlypontja az egészére értve az elejétől számított 42%-nál van. Egyenesen tollazva, 4 coll hosszúságú pulyka evezőkkel, pajzs formára vágva. A kopasz pálcák 32" hosszúak voltak, ott 50 font környékére spinelve. Ebből szedtem ki minimálisat ahhoz, hogy a húzáshossz 31" lehessen (valójában 30.8 lett a vége, rosszul adtam meg fentebb a 30.7-et). A hegy ami végül vezeti, nálam 6 gramm alatti (valahol 86 grain körül). Saját ízlésem szerint ennél az erősségnél ezekre a paraméterekre kell törekedni. Súlyát tekintve, ha 1.5 grammon belül tudod tartani a kész terméket akkor bármely irányban eltérve sem lesz nagy játéka a szórásában. A súlypont viszont fontos, az legyen teljesen homogén és lehetőleg ahogyan írtam 42% körül megállapodva. Ez utóbbit természetesen elég nagy szívás beállítani.

Majdnem elfelejtettem: egy hónapnyi aktív használat után is el tudom mondani, hogy az egyik legjobb tradis íj amit valaha a kezemben tartottam. Nagyon sokat lőttem vele ezidő alatt: szó nincs róla, hogy a kezdeti meglepettség és lelkesedés ragadott volna el. Ez egy kiemelkedően jó sportfegyver.

Kiegészítés, 18.08.28: Mellékelem a frissen mért húzási diagramot pontosított értékekkel, a végleges hosszára állt ideggel. A "tömegesen" gyártandó prémium vesszők miatt kellett pontosan megmérnem a napokban, mivel az ideg nyúlásával picit változott az eddigi felállás. 32-re nem húzom: ott nem tudom megmérni, nem is érdekes. 31 collon 57 fontos. A jó hatásfokot kipróbálás nélkül is meg lehetne jósolni a hirtelen emelkedő hullámban, majd a szépen beálló meredek és lineáris húzóerőben. Példaértékű adatok.

diagram.jpg

https://hu-hu.facebook.com/jackalarchery/
http://jackalarchery.hu/hu

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmozog.blog.hu/api/trackback/id/tr9014007514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása