Szimeiszter István: laminált tatár, 31" 50#
2023. augusztus 17. írta: ami.nem.mozog

Szimeiszter István: laminált tatár, 31" 50#

Íjászati csere-bere projektjeimnek hála az eszközparkom egy része folyamatosan rotál. Ennek részeként, s a legutóbbi vérfissítés során kértem egy Szimeiszter-féle tatár íjat. Írok is róla pár sort.
img_1380.jpgSosem rejtettem véka alá, hogy Pista munkáját nagyra tartom - így a várható minőséget magas polcra tettem. Pár szó a hozzáállásáról.. rögvest egy citátum magamtól, nem is oly régről:  "Tapasztalatból mondom, hogy ha 49 fontos íjat kérsz tőle 31 collon, akkor valóban ilyen húzóerejűt fogsz kapni, épp a kért hosszon. Viszonylag szűk határidőkkel dolgozik, teljesen nulláról kezdve két héten belül a kezedben van amit kértél, személyre szabottan, ami a külföldi teljesítéseit (is) figyelembe véve nem kis mutatvány". Nos, sokadjára is alá tudom támasztani a korábbi megfigyeléseimet, az aktuális igényemnek megfelelően 31 collon 50 font közeli fegyvert kértem s kaptam, erre bővebben ki fogok térni lentebb. Az előállítás nettó 3 hetet vett igénybe, az ügymenet minden pontja gördülékeny volt, feltétel nélküli bizalommal. 2023-ban, amikor máshol súlyos 4-5-6 hónapokat kell várakozni egy nulláról felépített és személyre szabott tradis laminált íjra, az ilyesmi egyszerű és gyorsított eljárás bizony fogamra való.
img_1379.jpgA tatár íjak nem meglepő módon a tatárföldi haderő fegyverei voltak, a lovasság használatában. Ezek több ponton hasonlítanak a török íjakra, s ha a markolat ívét letakarnád valamely fényképen, avatatlan szem akár össze is keverhetné a kettőt (leginkább a laminált-modern kategóriában). Eme tényszerű megállapításokat sokkal szakszerűbben megfogalmazták már, lásd "Kovács S. Tibor: Kemény János erdélyi fejedelem tatár buzogánya (17. sz.-i tatár fegyverek a Magyar Nemzeti Múzeumban)" című munkájának 193-194. oldalát, ide kattintva
img_1370.jpgÍme, a száraz adatok: eme tatár hossza leajzva és külső íven mérve húrakasztótól húrakasztóig 133 cm. Ideghossza 118 cm, ez egy átlag Kassai-féle magyarhoz képest 20++ centivel rövidebb.. csak viszonyításképp írom. Ajzásmagassága 18 cm, ezt az ideg becsavarásával *minimáisan* fentebb küzdheted (a húrzsámolyra azért figyelj). Tömege 395 gramm, pehelysúlyú modell. A kifutási ponton mért keresztirányú szélessége 22 mm. Ezekből könnyen kiolvasható, hogy nem a testes darabok közül való. Húrzsámolyos íj, s a szarvai leajzott állapotban agresszív szögben állnak. Előfeszítettsége magas, így (és az előbbi okokkal együtt) gyors és robbanékony cucc: működésében is kissé törökös utánérzésű, bár azoktól valamivel nagyobb mérete miatt kényelmesebben kezelhető. A sebességét majd megmérem, érzésre Farkas Nándiék asszírja alatt van valamivel. Nem oly rég vettem egy ballisztikai kronométert, de amíg nem mérek, lopok mástól: az F1 sebességkategóriás Jackalt ebben a fonterőben valahol éppcsak 200 FPS felett szokták mérni, Pista tatárját pedig 180-190 között (mindkettőt a 7-8 grain / font tartományban) - ezt akár Armin Hirmerék videóiban is megláthatod, ha nem várnál az általam mért értékre. Ez a 180+ FPS piszok jó, legfőképpen úgy, hogy az íj megalkotásában nem a sebesség volt prioritás. Itt még annyit hadd írjak le (többször is valójában megtapasztalt előítéletként), hogy a komolyabb sebességértékek átlagkézben sokszor a pontosság romlásában realizálódnak. Itt nem, pontosabban itt sem, mert nem ideges és nem büntetős íj. Mahagóni svartnival zárattam le, mert manapság ennek az egyszerűsége tetszik legjobban, szerintem nagyon szép színe van.
img_1367.jpgA markolati része szerintem kényelmes, vastagsága szó szerint közepes: kis tenyerem van, nekem még éppen nem nagy a fogása. Ha nagy tenyerem lenne, annak meg éppen nem lenne kicsi. Elég jól el van találva. Letekertem szövetszálas ragszalaggal, így óvandó a kopástól - s így megoldva a csúszásmentességét. Bőrözést direkt nem kértem rá, majd megcsinálom kecskebőrből valamikor.. addig is marad a vékony bandázs. A szarvak hátrészén lévő gerincvonal Pistára jellemző praktikum, ez vezeti az ideget a húrzsámoly közepére (s egyúttal az íj hosszanti síkjának közepére).
img_1374.jpgA húzóerő-görbe nagy meglepetéseket nem tartogat, szépen és lineárisan emelkedik, viszonylag magas ajzási fonterőről indul. A lőképe nyilván konzisztens: ami hibát megmutat, az a lövész bénázása. Ezt nem érdemes túlragoznom, mert nincs semmi meglepi, határozottan és jól kiismerhetően működik. A felajzása kiemelt figyelmet érdemel, mert nem olyan nehéz belecsavarni. Sőt, ha nem vagy gyakorlott, akkor egyszer tutira ki fogod tekerni, erre akár fogadnék is. Szóval figyelj, hogy ne csavargasd - és mielőtt kiengeded a lábad mögül, figyelmesen ellenőrizd mindkét húrakasztónál az ideg megfelelő síkját, mert az agresszív szarvak miatt nem nehéz oldalra húzni.. főleg alul. Amúgy nem jön zavarba a többórás felajzott állapottól és a sokórás lövöldözéstől sem: csak azért emelem ki, mert a próbák idején tapasztalt árnyékbéli 30 Celsiusban ez nem annyira kézenfekvő mutatvány. 2.5 óra múlva is ugyanolyan keményen lő a hőségben, hangyányit sem fogod lágyabbnak érezni. Ettől függetlenül természetesen ne hagyd tűző napon pihenni és ne hagyd az autód 70 fokos belső terében sem, mert a laminált íjak ezt nem tolerálják. Vissza a lövésekhez: az összeszokáshoz 15-20 lövésre volt szükségem 3 lövéses etapokban, utána teljesen otthonossá vált. 50 méterre is tök jó, mert a sebessége miatt nem kell vadul emelni. A viszonylag kicsi méretéből következik, hogy 32-32+ collos húzásnál szerintem már szükséges lehet hüvelykkel lőni, mert a húrnak az ujjaidnál bezárt szöge nem lenne túl komfortos a 3 ujjas fogáshoz. Én 3 ujjal húzok 31-en, ott még éppen pöpec (talajíjászat). Apropó méret.. hüvelykkel húzva-oldva kompromisszummentes és univerzális lovasíj is lehet belőle kicsiknek és nagyoknak egyaránt, akár nagyon hosszúra húzva is (hiszen mellkasra húzva nem ritka a 33-34 coll sem, kérdezd meg a lovasíjászokat). 
img_1365.jpgElőször a jól bejáratott, 31 coll / 30 grammos vesszőimmel próbáltam, ezek kb. 460 grain tömege a 10 grain / font ökölszabályt alulról közelíti. Itt a rúgása a jobbfajta gyors íjakhoz hűen kb. semmi, s a pengése is elhal magától 5 mp alatt. A vesszők megválasztásánál tapasztalatom szerint a 7-8 grain / font tartomány még tök kényelmes vele (25 grammossal próbáltam), sőt kíváncsiságból be tudtam nézni 6 grain / font körülre is: ez azt jelenti, hogy a 31 collon mért 50-51 font húzóerő ellenére az ugyanilyen hosszú vesszőm lehet 310 grain körüli, tehát ~20 grammos. Tök jól lövi, viszont a rezgése ekkor már nagyon érezhető. Mivel 20 gramm körül extra- és indokolatlanul könnyű céllövő vesszőkről beszélünk 50 fontos tartományban, hasonló kísérletezéstől óva intek mindenkit: itt már pukkanós hangja van oldáskor, ezen érték közelében gyorsított tempóban amortizálódik. Ebben a fonterőben én 25-26 gramm alá biztosan nem fogok lemenni - csupán azért rosszalkodtam, mert nem tudtam megállni, hogy kipróbáljam.
img_1363.jpgSzőr mentén: amikor még kevésbé voltam tisztában azzal, hogy mit cselekszem, Szimeiszter-féle törökkel (hangyányit nagyobb fonterőben) lőttem 14 grammos dongatestű távlövő vesszőket is. Ugyan bírta, de néhány évnyi +/- tapasztalat után annyit hadd tanácsoljak: egy íj szokatlanul nagy pukkanására vagy csattanására inkább húzd be a kéziféket, mert ott valamit nem szakszerű. Mondjuk a megválaszott vessző súlya..
img_1362.jpgFentebb írtam, hogy a !megfelelő! húzási hosszon kell megadni a kért húzóerőt. S ez valóban azt jelenti, amit olvasol: a saját húzáshosszod fog kelleni: nem tippelgetés, nem "körülbelül ennyi", s nem a szokásos 28 collos bemérési hossz. Ez nagyon fontos, tehát pontosan mérd meg húzási hosszodat. Nem baj az sem, ha ez 33 coll, de tűpontos érték legyen. Hiába húzol 33 collt, ha mégis 28-at adtál meg az ott kiszámolt erővel, hiszen fennáll a veszélye, hogy az íjad 32-n falazni kezd.. és a tudományod ott meg is fog állni. Azt az értéket add meg, ami neked a saját hosszodon épp komfortos, és add meg hozzá az ottani húzóerőt. Tehát szükségszerű lesz otthon méregetned a megrendelés előtt. S épp ezért vannak minden Szimeiszter íjra felírva a paraméterek szokatlan módon, s ezért fogsz nagyon ritkán olvasni 28 collon bemért értékeket.
img_1378.jpg40 méteres legjobb lőképem itt látható fentebb, jó adag iskolázás után. A bal alsó értelmezhetetlen lövésért elnézést (ez volt az adott kör "beállító" lövése vesszőváltás után), az ezt követő három találat viszont értelmezhető. A lőlap 120-as, a tyúklétra jelleg az én hibámból fakad - össze szeretném majd hozni teniszlabda nagyságra a szórást, s ebből a teniszlabda dimenzióból az alsó létrafok még nagyon kilóg. Amúgy egy tök jó dolgot ajánlanék az érintettek figyelmébe: a lőkép értelmezésénél mindig a két legtávolabbi vesszőt vessétek össze. Ott nem lehet jófejkedni és nem lehet elnézően azt mondani, hogy "jól van ez így". Nincs jól, a 10-es és a nyolcas kör nagyonnem' ugyanaz.
img_1377.jpgAz íj minőségét a képeken láthatod, ilyen finom munkát a nekem érdekes modellekből eddig csak Nándiéktól és a Bajnoktól láttam (Dodesz alkotásaira is kíváncsi lennék, napokig kézben tartva.. majd bepótolom a hiányosságom). Tök profi az egész, épp ahogyan vártam. Az árát hadd ne írjam le, maradjunk annyiban, hogy nem kell ráköltened a gatyádat: az összeg szerintem alá van lőve a minőségnek, ez simán elmenne másfélszeres áron is, én azon is megvenném. A tok amiben kaptam, az kemény és fekete vászontok, elég tartósnak látszik.
img_1376.jpgS hogy ne csak ömlengés legyen a bejegyzésben.. egy "negatívumot" fel tudok jegyezni. Azért tettem idézőjelek közé, mert nem igazán negatívum, hanem sajátosság: az ideg túlontúl masszív és túlontúl egyszerű egy ilyen finom műszerhez, így amikor a fejedben megtervezed egy modell megvételét, már akkor szánd rá magad egy másik ideg készítésére. Ezt több íjnál is leírtam már, s bár elég szubjektív dolog, mégis igazságát látom: eddig mindig bejött és igazam volt, ahol ezt éreztem. A tatárt ránézésre B-55-el kapod, miközben a Szimeiszter-íjak simán bírják a fastflight ideget. Úgyhogy e pillanatban, ahogyan gépelek, nos éppen e pillanatban készül egy aranybarna fast húr. Azzal még a hangja is más lesz, a még feszesebb működéséről nem beszélve. A dacront amúgy szerintem biztonsági játékból adják, amikor adják.. hiszen pl. ruganyosságuk miatt kímélik az íjat.

Nos, nagyon szerethető íjat kaptam, nagyon jó paraméterekkel. Életre való cucc, öröm vele lőni. Az egyszerű kiismerhetősége pedig csak hab volt a tortán. Köszönöm!

Ui minden kép szépen nagyítható, mert 2k-ban vannak feltöltve. Innentől figyelni fogok a feltöltött média méretére. Ezen túl a legfontosabb dolgokat zölddel kiemeltem, erre is rá fogok szokni.

https://www.facebook.com/szimeiszterbows/
https://www.szimeiszterbows.hu/

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmozog.blog.hu/api/trackback/id/tr6818191167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása