Jackal Archery: Laminált szkíta trad-down
2018. szeptember 16. írta: ami.nem.mozog

Jackal Archery: Laminált szkíta trad-down

Másfél hónapja dobtam fel témaként egy képekből álló bejegyzésben, hogy az íjak szállítása általában bonyolult meló. Persze nem arról van szó, hogy nehéz lenne odébb sétálni 500 métert a hátamra kötözött néhány grammos eszközökkel - sokkal inkább az a Feladat (nagybetűvel), ha más településre vezet az út és a családommal együtt viszem a felszerelésem is. Ez a helyzet ismerős lehet másnak is, hiszen hallottam autókon elvégzett mekkmester jellegű belső átalakításokról, hogy beférjen két-három íj, vagy csupán egy nagyobb íj a további felszerelésekkel. Szóval egy átlag-autó hátuljában nem túl komfortosan utaznak a hosszabb modellek - a kisebbek pedig általában olyan szögben hajlanak, hogy hely hiányában sokszor kívántam már azt mégis lennének inkább hosszabbak, mint ennyire ívesek vagy mereven törött alakúak.

img_0557.JPG
Ennek ellenére nem akarlak a személyautóban megnyert harcom történetével untatni. Mesélek inkább arról, hogy egy szétszedhető modell mennyivel könnyebben tárolható otthon, vagy épp mennyivel célszerűbb egy kifejezetten ehhez varratott mérethelyes táskában tartani, ahol a nyílvesszők határozzák meg a legnagyobb dimenziót. Okés-okés, befejeztem, rövidre fogom: nagyon sok helyzetben meg fogod látni a szétszedhető megoldás előnyét, melyekből kettőt le is fotóztam, ezekkel fogom zárni a bejegyzésem. De mivel nyereség szerintem nincsen veszteség nélkül, kíváncsian vártam mit kell feláldozni a praktikumért. Hölgyeim és uraim, íme a Jackal Archery szétszedhető, tradicionális, laminált szkíta íja, 28 collon mért 47-48 font erősségben. Szépen és figyelmesen csomagolt eszköz, még a hozzá adott tok is két kígyóra van osztva, hogy a karok (vagy a csapolás) ne tegyenek kárt a párjukban.

untitled_1.jpg
Egy rövid kitérőt azért még teszek, remélem nem látsz benne tölteléktartalmat és lentebb majd összeáll a kép. Szóval van egy Jackal asszírom is, mely talán az egyik legjobb tradicionális sportfegyver, ami valaha a saját tulajdonomban volt. Imádom. Gyors, kíméletlen, erős, rezgésmentes, könnyű, pontos. Felénk úgy mondják, hogy "nem sokat kérdez". Imádom. Használata viszont valamennyi képzettséget feltételez, hiszen a felajzása nem túl komfortos, robbanékony működése pedig azáltal válik teljesen kiaknázhatóvá, ha speciálisan hozzá hangolt vesszőket és ideget használsz. Persze mindezt úgy, hogy a stílusodon már kell sokat finomítani  - és nem olyan íjon doktorálsz, ami esetleg büntethet. Röviden összefoglalva nem lenne túl életszerű az, hogy valaki vásárol egy erős asszírt első eszközként, majd a tapasztalatlan felajzástól kérdőjel alakúra merevedett gerinccel kezd lövöldözni a kert végében 40 grammos 6+-os Szalóky vesszőkkel, várva a nagy élményt. Ami természetszerűleg el fog maradni a benne rejlő lehetőségektől, hiszen nemigen tudja még miképpen csavarhatja ki a legtöbbet a fegyveréből. Meglesz az élménye persze - amiről azt is gondolhatná az a csúcs, holott még messze nem az. Később fog benne tudatosulni mindez, akkor elkerülhetetlen lesz a felismerés: elég hülye érzés lehet hibát érezni már a néhai első lépéseknél is.

img_0548.JPG
Ennyi kitérő után vissza is térek a címbéli modellre: a szkíta vonalvezetés szinte minden produktum esetén nyugodt működésű, könnyen használatba vehető íjat jelent bárki számára. Ez hangsúlyos paramétereiben tér el az összes agresszív társától. Akadnak távlövő-, vagy épp művészi megjelenésre kihegyezett kivételek is, de általában igaz amit leírtam. Én pedig szeretnék 20-25 méterről pontosan lőni reggeltől estig, ezzel kapcsolatban más nem érdekel. Tehát nem kell attól tartani, hogy a gyermeki örömömet keserédesen fogom közvetíteni - miközben csendben rágom a kefét, hogy a többi íjam közt van gyorsabb is, vagy meredekebb karakterisztikájú meg ilyesmi. Szkítákhoz szeretném viszonyítani. Volt már a kezemben jó adag ilyen vonalvezetésű fegyver. Tudom, hogy mire vállalkoztam, mit rendeltem és mit várhatok el tőle. Amúgy sokat várok persze, de nem keresem benne a világ legagresszívabb íját. Ahogyan azt hangsúlyoztam az előbb.

img_0549.jpg
A fa-munka látványát tekintve gyönyörű munka. Nagyítóval sem találni elnagyolt felületeket vagy kényszerű megoldásokat. Szép, szimmetrikus, lágyan ívelt (fél)karjai vannak, mogyoróhoz közeli színben. A két fél-íjat összeilleszteni gyerekjáték, akár egy óvodásnak is a kezébe adhatnám, simán megoldaná a feladatot. A matéria viszonylag könnyű (összesen 600 gramm körüli), a mágneses illesztése megbízhatónak tűnik - ez felajzáskor fontos. A csapolással kapcsolatban egyre figyelj: mivel használat közben valamennyi csavaró és ennél jelentősebb hajlító erőnek is ki van téve, emiatt ne számíts pontos illesztésre: felajzás nélkül van egy pici játéka - ami nyilván megszűnik, ahogy az ideg egymásnak feszíti a két felet. Felajzása gyerekjáték, akár teljesen kezdő is elvégezné fél perces gyorstalpaló után.

img_0552.JPG
Bőrözött markolata izzadva is csúszásmentes és elég igényes kidolgozású, egyelőre letekertem szigszalaggal a kifutás helyén: nagyon sajnálnám összemarni bármilyen tesztvesszővel. Egy-két hét múlva le fogom tekerni róla, addigra csinálok kifejezetten ehhez illő nyilakat. Húúde' nagyon jó kézben tartani! Kecses, mégis masszív produktum. Jó fogása van. Kihúzni tök-egyenletesen nehezedő érzést ad, pirospont - bár ezt el is vártam, hiszen nincsen szó méretes merev szarvakról, agresszív vonalvezetésről vagy épp hirtelen erősödő harci húzóerőről. Erejére vonatkozó jelzése egy öntapadós matricára van felírva: a kényelmes húzáshosszomhoz igazított húzóerőt kértem úgy, hogy még maradjon bennem kraft, hiszen ez céllövő íj: elvárás, hogy simán ki tudjam tartani pár másodpercre. Kevés mozgatás után meg is mértem, telitalálat: 31 collon 54 font. Ahogyan az egyenletes húzóerőt sem hiába érzem, nézzétek:

jsz.jpg

Mintha vasalóval simították volna a görbét. A picivel több erő mérése amúgy nem véletlen, az ideggel variáltam egy hangyányit. A céltól 15 méterre álltam be először, az elmúlt héten legyártott 30 grammos cédrusvesszőimmel. Ezeket egy közelgő örömíjász versenyre csináltam, még nem voltak belőve - most legalább az is megtörtént. A vesszőkre egy későbbi témában visszatérek majd. Tehát 30 gramm, 11/32, parabola pulykatollal, Arizona nockkal. Minden nyíl +/-1 grammos tűrésen belüli, azonos merevséggel és súlyponttal, 30.7" hosszúságban. Nos, a fegyver következetesen pontos, bár ehhez a vesszők is hozzátesznek, mivel szórásukhoz képest a szokásos fa gyakorlóvesszők már nagyon messze kullognak (valahol hátul). Nagyon jó élmény lőni vele, szó nincs rúgásról, rezgése elhanyagolható. Lágyan lő, de elég határozott: nem szívesen állnék elé, nem lenne pardon. Igen tudom, ezt el lehetne mondani a világ íjainak 99%-ról - dehát azonnal érezhető úgy is, hogy a lágy húzása is feltűnik már elsőre. Jó párosítás, fogamra való.

img_0556.JPG
A könyököm teljes napos bevetésen sem panaszkodott, szóval kíméli a felhasználót. Nekem ez nagyon fontos manapság, mert az augusztusi távlövési napjaim többször meghiúsultak könyékfájdalmak miatt. Magamnak köszönhetem, kell nekem mindennel lövöldözni ami a kezem ügyébe kerül... Ezzel durván 2-300-at lőhettem 4 etapban, mindenféle utólagos probléma nélkül. Természetesen lementem 25 grammos d7.6mm sp400-as karbonnyilakig is, ott sem rúg, viszont itt a hangja eléggé erőssé válik. 23 gramm körül már pukkanás irányában erősödő hanggal jelzi: a 9-10 grain per font ökölszabályt ennyire azért mégsem kellene figyelmen kívül hagyni.

img_0559.jpg
Szóval 25 gramm alá többé nem megyek: nem távlövő íj és nem is hurkapálcákhoz alkotott ifimodell. 20 méterről indítva a két eltérő fizikájú (30 gramm cédrus vs. 25 gramm vékony karbon) vesszőtípus számottevően eltérő viselkedést nem mutat, bár a könnyebb-vékonyabb lövedék nyilván rövidebb idő alatt ér célt.

img_0560.JPG
30 méter körülre lépve kevesebbet kell emelni rajta, mint amennyit vártam. Ennek okát csak sebességmérő műszerrel ellátva tudnám pontosítani. Mivel olyanom nincs, megnéztem mennyire szalad bele (értsd: rajta át) egy hátulról jól megtámogatott vesszőfogóba ugyanaz a vessző ebből-, majd az asszírból kilőve. A különbség természetesen látható, de több nagyságrendi eltérés nincs. Nyilván ez az oka annak, hogy kevésbé kell emelni a vártnál, aminek amúgy nagyon örülök. Szóval a Jackal honlapon ígértektől szerintem gyorsabb eszköz: a húrzsámolyok elég jól teszik a dolgukat, valamint az apró szarvak is a nagyobb sebességet szolgálják. Immár csak annyit kellene tennem, hogy masszívan gyakorolok 30 méterről a bénázásaimat csökkentendő, dehát amatőrként ez nem érdekel igazán. Maradok 20 méter körül, vagy az asszírral lövök távot, ha messziről/messzire akarok lőni.

img_0555.JPG
Szóval nagyon örülök neki. Jó helye lesz nálam, meg fogom becsülni - ami annyit tesz, hogy nem sokat lesz pihenőn, mert nagyon szerethető darab. A legnagyobb erénye nem is a hordozhatóságában és praktikumában rejlik, hanem abban, hogy minden fent írt élményét és erényeit rutintalan "lövöldözőként" is megkapnám - és ez az a pont amikor remélem összeáll, hogy miért írtam le az asszír modell jellemzőit. Jah, még egy, ki ne maradjon: mint azt mondtam, nincsen nyereség veszteség nélkül. Meglehet, hogy tévedtem, hiszen nem érzek benne említhető negatívumot. A végletesség irányába könnyülő nyilaknál adott mind erősebb hang nem negatívum, hanem egyfajta jelzés - számítottam is rá: a zsámolynak mind gyorsabban nekicsapódó ideg okozza. A súlya is csak minimálisan tér el egy szét nem szedhető fegyvertől, egy ennél kisebb műgyanta íj súlya alatt van több, mint 100 grammal.

img_0545.JPG
Szóval a Jackal Archerynél ismét profin dolgoztak, ez eddig majdnem 10/10-es értékelés. Nem számítok rá, hogy változni fog, szerintem nem kerülte el a figyelmem semmi. Azért majdnem, mert a telitalálatot azért mégiscsak meghagynám az asszírnak. Őszintén szólva valami kis apróságban azért reménykedtem - na nem szemétségből, hanem azért, hogy nehogy valaki marketing tevékenységgel vádoljon egy újabb kiváló értékelés miatt. Azért majd még visszanézek egy-két hónap múlva, mint azt az asszír esetén is tettem. Apropó, annyit ezért leírnék a végére, hogy a gyártó honlapja indokolatlanul szűkszavú ennél a modellnél, így ha valaki odalátogat nem kap túl sok információt. Miközben mint azt látjátok, van mit írni róla.

img_0547.jpg
Nándi, köszi!

http://jackalarchery.hu/hu/content/jackal-szkita-trad-down

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmozog.blog.hu/api/trackback/id/tr3814232901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása