Szimeiszter István: Laminált török
2018. május 22. írta: ami.nem.mozog

Szimeiszter István: Laminált török

Hölgyeim és Uraim, íme Pista egyik jellemző munkája kézközelből. Ez egy szépen kidolgozott, egyszerű laminált török íj - a 120cm verzióból. Az elvártaktól eltérően nem csak gyűrűs vagy hüvelykujjas oldással használható hatékonyan: egészen a 30 collos határáig 3 ujjas fogással is hatékony - ellenben az egésznek a genezise nyilván a hüvelykujjas technika. Az előbbi módszert a húrnak az ujjaidnál bezárt szöge miatt írom, bár szerintem kézenfekvő dolog. Szép formái vannak, idegbarát az akasztója, kőkemény és szépen megformált az apró húrzsámolya. A markolata természetesen szpáhi jellegű és viszonylag vaskos: kényelmesen lehet fogni. Csíkozott zebrafa svartnival van lezárva, szemrevaló íj.

szimeiszter_torok_nagy.jpg
A méreteiből és kivitelezéséből adódóan viszonylag gyors modell, de szerencsére nem ideges típus. Kissé rezgős modell, ami rezgést egy komolyabb ideg már érezhetővé tesz - márpedig a hozzáadott fekete dacront én azonnal lehajítottam róla, szerintem az nem való pl. távlövéshez, miközben engem az is érdekel. Ezt a rezgést csupán tényként írom, nem negatív kritika - hiszen bőven a tolerálható érzésen belül van: bár egy menetben ~200 lövésnél többet sosem lőttem vele, de ilyen etapokkal egyáltalán nem volt zavaró. A sebességénél írt megállapítás valóban viszonylagos: nyilván robbanékony, de világbajnok sebességet nem szabad tőle elvárni, szerintem nem is volt cél a megalkotásánál. Szépen húzható, 30 coll után természetesen keményedik: hivatalból legfeljebb 30"-ra feszíthető, az újabb modellek már ennél jóval tovább is bírják. Távlövésre és céllövésre egyaránt jó, bár távlövésre az ennél is rövidebb testvére szerencsésebb lenne. A török formához mérten túl agresszív szögek azért nincsenek benne, nem is "C jellegű" íj - talán ezért nem túl ideges. Öröm vele lőni. Azért is szeretem, mert az egyszerűsége gyönyörködtet. A kényelmes fogást ismét meg kell említenem: viszonylag kis tenyérrel olyan tartani, mintha a személyesen nekem készült volna a markolati rész.

szimeiszter_torok_nagy_2.jpg
Pista elég barátságos és segítőkész emberke, egy-két telefonos beszélgetés után elég szívélyesen meghívott egy íjpróbára, ha felé járnék, kipróbálhatok mindent. Holott már a vásárláson túl voltam, szóval nem volt marketingszagú az invitálás. Inkább egy kedves gesztus. De egyúttal óvatosságra intett a könnyű vesszők használatát illetően. Ennek ellenére ezt 16.60 grammos d6.4mm favesszővel is próbáltam, megküldi rendesen. A legnehezebb vessző amit kilőttem belőle 38.10 grammos 11/32-es Szalóky volt. A maximálisan megadott húzáshosszon 52 fontos ereje van, nekem teljesen komfortos, ezért is kértem 50# körülre 30"-on (ennek megfelelően a markolat alatt nem a szokásos 28" bemérési húzáshossz van felírva). Amúgy én 31" körül húzok, jobb napokon picit talán felette is, pedig teljesen átlagos magasságom van. Szóval a 176 centimmel ez egy elég hülye párosítás. Ennek megfelelően ez a 30" a teljes kényelmem legalját tudja megadni, dehát a török íjak a jellegükből adódóan mindenkinél ilyenek: ha ennél hosszabban lehetne húzni, ezek a nem túl nagy íjak rápréselnék az ujjaimat a nockra. A kisebbik, 110cm-es zseb-törökkel már nagyon kényelmetlen lenne lövöldöznöm, mert az már csak 27"-ra húzható - szóval azt kizárólag távlövésre tudnám használni, hüvelykkel feszítve. Ezért is kértem a nagyobbikat, mert ez univerzálisabb.

szimeiszter_torok_nagy_3.jpg
A markolatot én tekertem fel lapos bőrcsíkkal még valamikor, mert a saját és mindenféle jelölésekkel ellátott néhány próbavesszőm teste megszínezné vagy összekaristolná a kifutás magasságban. Nem egy iparművészeti alkotás, de 10 perc alatt megvolt a rögzítése és szépen teszi a dolgát. Nem lassítja a vesszőket és a kopásnál csupán fél milliméter körül lett vastagabb az egész. Nem is szedtem le róla, tök jól elvan ott, enni nem kér.

szimeiszter_torok_nagy_4.jpg

Eddig 2500-3000 lövést tehettem bele. Állapota és paraméterei a vásárláskori értékekkel egyezőek maradtak. A Szimeiszter íjak amúgy elég jók, ezt azért tudom így leírni mert amikor ezeket gépelem nem csak egy fegyverem van Pistától, és még lesz is tőle pár produktum. Majd kiteszek egy magyart is ide: az a töröknél jóval nagyobb, ívesebb és otthonosabb.

Pista újabb török íjai akár 34"-ig is húzhatóak - ezekről nagy tapasztalatom nincs. Majd igyekszem pótolni ezt a hiányosságom.

https://www.facebook.com/szimeiszterbows/
https://www.szimeiszterbows.hu/

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmozog.blog.hu/api/trackback/id/tr2713992060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása