Kassai Lajos: Turul íj
2018. június 11. írta: ami.nem.mozog

Kassai Lajos: Turul íj

A Kassai Lovasíjászat egyik szép modelljéről hadd írjak pár szót. Nem az enyém, csupán kölcsönben van nálam: nyílvesszőket fogok hozzá készíteni. Bemérési húzáshossza a termék honlapján szereplő friss adatokról eltérően 28 collon értendő. Ezen a hosszon 43 font erősségű fegyverről beszélünk.

img_0281.JPG
Minthogy az íjászat és lovasíjászat egyik nemzetközileg elismert húzó brandjéről van szó, nem kicsi elvárásokkal voltam a Turul íj felé. Leírása szerint korhű jellegű mind formájában, mind a gyártási folyamat egyes megoldásaiban. Ez egy méretes íj, hosszú merev szarvakkal, az egész hatékonyságát és működését előre sejtetve. Nézd meg ezt a képet, ahol a barna tokban egy viszonylag terebélyes Jackal Asszír van, a feketében pedig a Kassai Turul. Ami akkora, hogy játszva átöleli a szomszédját.

img_0279.JPG
Szemrevételezés után annyit tudok mondani, hogy Lajos birodalmában becsületes iparosmunkát végeztek, masszív és szép produktum. Tetszetős ívei vannak, a szarvak ízlésesen vannak pácolva, a bandázskötések is nagyon igényesek. A szarvak formája nekem kicsit idegen, a húrakasztóin messze túlnyúló homlok-matériát is szoknia kellett a szememnek. Mondjuk aki a magyar íjakhoz van szokva, annak meg vélhetően ez az alap fizimiska. A markolat kissé karcsúnak tűnik, de ez eléggé szubjektív tapasztalat. Mint ahogyan az is, hogy az itt bemart dátum nekem nem tetszik - viszont a gazdája monogramjáért már egyértelműen és objektíven is kár. Hiába, ha a tulajdonos így kérte, akkor így kapta. Mivel ez nem személyes paraméterekre lett gyártva, hanem tömegtermék, így vélhetően ezzel lett személyre szabott az élmény: szép nagy betűkkel, zöld és sárga színnel jelzett tulaj a másik oldalon. Nem szeretném megmutatni, de higgyétek el: ízléstelenül néz ki. Jobbkezes mediterrán ill. balkezes hüvelykes húzáshoz fel van ragasztva egy koptató a markolat bal oldalán, ami elég jó ötlet, bár kicsit furán fest a fehér színű folt ezen a nagyon szép hatású anyagon. Én feketét tettem volna rá. Nem számít, úgy tűnik ma nagyon megy a szőrszálhasogatás.

img_0280.JPG
Az ideg szépen kötött és feltűnően szűken bandázsolt középtájt. Az Arizona nockjaim leesnek róla. Nem igazán nyúlik (szerintem már beállt a végleges hossza), 14 szálas. A Turul felajzása nagyon könnyű, bár a karcsú szarvak miatt kicsit jobban figyeltem a kelleténél, meg ne csavarjam. Felesleges félelem volt, bárcsak ilyen könnyű lenne minden íjat felajzani.

img_0288.JPG
Ilyen vele lőni: jó. Milyen meglepő, ugye? :) Ugyanakkor kissé fura élmény is volt, amiért a próbákkal töltött idő szűkössége is felelős. Látszólag nagyon szereti a nehéz vesszőket (34-35 gramm körül), ellenben ezek 25 méter körül már jobban esnek mint vártam, így rendesen emelni kell mind hátrébb és hátrébb lépve. Szóval itt egy kicsit becsapósnak tapasztaltam. Aztán amikor már azt hittem, hogy egy óra alatt ráállt a kezem könnyebb vesszőkre váltva (28 gramm), elkezdtem lazáskodni. Hát nem volt jó ötlet, minden lett belőle csak szép lőkép nem: a vesszőim mindenféle szögben álltak a fogóban. Oda kell hát figyelni a használatára. Próbáltam a jó oldalát keresni a történteknek és arra jutottam, hogy első íjnak ez egy eléggé logikus választás lehet: olyan íjon tanulni lőni, ami nem enged felületesnek lenni az nem rossz dolog. No mindegy. A hosszú merev szarvak miatt nem meglepő, hogy a fonterő a szokásoshoz képest már kisebb húzáson is érezhető: a munkát itt csak az erős karok végzik a bandázskötés kezdetéig hajolva. Ez jó is meg nem is: ha valaki rövidet húz akkor is meglesz a nyílvessző elegendő mozgási energiája (hiszen a húzási görbe alatti munkaterület is nagyobb lesz, mint pl. egy laposan kezdő parabola esetén). Rossz viszont azért, mert a használata teljesen kihúzva valamivel fárasztóbb az átlagtól. Ezt amúgy nem is kritikának kellene írnom, legfőképpen nem egy 43 fontos fegyverről, hiszen legalább egy dologgal több van az íjászat férfias jegyeit képzeletben felsoroló eléggé rövid listán.

img_0282.JPG
Ez az íj egy nyugodt, ámbár kicsit rezgős modell. Ez a rezgés nem zavaró 100-150 lövéses etapoknál sem, de érezhető még nehezebb vesszőkkel is. Szerintem ez is a hosszú merev szarvak számlájára írható. Pontossága a nagy mérettől elvártaknak megfelel. Szépen lehet vele lőni. Sebességében semmi kirívó sincs, habár ezt most nagyon szépen mondtam. Távlövésre, vagy 40-50 méteres céllövésre vélhetően amúgy sem ezt a fogod használni.

img_0284.JPG
Azonban idetartozik, hogy ez amit a képeken láthattok, kb. három éve állt egy szekrény tetején kiengedve. Magát az ideget 20 perces átvizsgálással, tekergetéssel, takarítással, többszöri waxos kenéssel, kézi cibálással lehetett életre kelteni, ezek nélkül nem mertem volna lőni. Felajzani is lassabban kellett elsőre, mert rutinból előre húzva valami nem tetsző tompa recsegést hallottam felőle. Mivel féltettem a rétegeket összefogó ragasztót, így végül inkább úgy tettem rá az ideget, mint a szarus íjakra szokás: bemelegítettem előtte a karjait. Így már tökéletes volt minden, kétszer-háromszor is megismételtem a teljes műveletet, immár semmilyen hangot nem hallani rendes felajzásnál sem. Szépen kihúzható, tartható, kiengedhető. Ettől függetlenül az sem lehetetlen, hogy a rezgéseit a tétlen pihenés miatt érzem. Mivel nekem nincsen olyan laminált íjam amire rá sem néztem több, mint 3 évig, így nem tudom megítélni mekkora erény ez a használhatóvá tétel. Szemmel láthatóan egy strapabíró modellt nyúzok.

img_0285.JPG
Összességében azt kell ismételnem, amit fentebb írtam: becsületes iparosmunka. Nagyon jól brandelve. Az én szintemen nem érzek benne említhető negatívumot. Kiugróan komoly dolgokat sem tapasztaltam, miközben Kassai logóval valami ötcsillagos prémium paramétert kerestem benne. Elég bugyuta elképzelés volt, mivel szerintem Lajoséknak nem is volt szándékában a világ legjobbját megalkotni. Nem tudom leírni, hogy ez a leggyorsabb íj amivel valaha lőttem, ez a leglazábban húzható, ez a legpontosabb, legkönnyebb vagy legkülönlegesebb. De az ilyen fals elvárásokat a saját hibámnak tudom be. Jó vele lőni, ez a lényeg. Ami legjobban tetszik a működésében az, hogy könnyen értelmezhető reakciója van minden felületességre vagy hanyag kezelésre - anélkül, hogy idegesnek érezném. Ha valaki ezen tanulja meg a helyes lövéstechnikát, annak szerintem nagyon mély beidegződései lesznek.

http://www.lovasijaszat.hu/

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmozog.blog.hu/api/trackback/id/tr1514040204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása