Samick Sports: SKB korai íj
2018. július 15. írta: ami.nem.mozog

Samick Sports: SKB korai íj

Ez az íj nem először van a kezemben, de első alkalommal saját balgaságom miatt nem tudtam hatékonyan próbálgatni. Amikor először nyomta a kezembe a tulajdonosa, jó szándékával együtt adni akart hozzá vesszőket is. Én pedig arcoskodva nem fogadtam el, hiszen "van nekem vesszőm". Ahha. Hülye hozzáállás volt, másodjára már én magam kértem hozzávalót.

img_0115.JPG
Kezdjük is azzal, hogy koreai íjászat. Mivel Dél-Koreában az íjászat egy jól szervezett és finanszírozott nemzeti sport, emellett az egész módszertana ősidők óta erősen pragmatikus (vagy talán tudományos) - így a legtöbb nemzet íjászkultúrája elé pozicionálódik. Nem mennék bele a részletekbe, de akár a hazai oktatástól is gyökereiben tér el ahogyan ott sajátítják el a technikát a sportolók. A különbségek hangsúlyosak már a nulladik lépcsőtől kezdve: arrafelé a fiatalok hónapokig nem is foghatnak a kezükbe íjat, akár egy éven át csak a karjaik mozgatását gyakorolják képzeletbeli sportfegyverekkel. Rém érdekes, de eredményes módszereik vannak, melyek végére bármely koreai sportíjász szemre is csodálatosan emel, feszít és old. Nézzetek meg pár videót, érdemes. Mintha a stílusuk keverve lenne valami jógás meditációs gyakorlattal, nem is tudom jobban megfogalmazni. Szerintem lövés közben akár petárdát is robbanthatnál mellettük, akkor is meglőnék amit akarnak. Egy másik érdekességre is hadd hívjam fel figyelmet: arrafelé hangsúlyos a nők jelenléte a modern íjászsportban. De nem akarok ennél is több időt és türelmet pazarolni a különbségek sorolására, jobban érdekel maga az íj.

img_0074.jpg
Szóval itt van ez a pici, vékonyka és könnyű Samick laminált íj, mely a fenti kultúra tradicionális íját próbálja utánozni. Mármint felajzva, hiszen leajzva a valódi tradis íj náluk erősen C-be hajlik - sőt, inkább már "O" alakba. Felajzott és kifeszített formája kissé szkíta jellegű, emiatt nyugodtsága borítékolható. A gazdája amúgy tapasztalt íjász, szóval a markolatának és vesszővezető polcrészének házi kialakításában ne keressetek mekkmester jellegű bénázást. Megbízható és célszerű szereléknek tűnik. Ha nincs rajta ez a homemade rész, akkor egy szokatlanul karcsú (minden irányból nagyon karcsú) markolatú sporteszköz.

img_0073.jpg
De mivel fentebb utaltam a sportkultúra erős különbségére, ráadásul a sportíjakat gyártó Samick mérnökei szemmel láthatóan szerették volna egy fokkal közelebb hozni a nekik otthonos középlövő jelleget, ez a vékony rész csak az európai tardícionális íjászoknak furcsa. A koreai íjaknál nem ritka az ilyen "gyermekméretű" markolat, amit sokszor míves bőrrel tekernek be a vaskosabb fogásért. A koreai sportolók amúgy sem szorongatják az íjakat. Még a kezdők sem, amatőr fázisban is egyszerűen csak kitartják, ujjaikkal mindössze azért ráfogva, hogy a lövés pillanatában ne ugorjon ki, vagy ne essen ki a kezükből. Ehhez képest a képeken látható házi kiegészítés nélkül nálam könnyen megtapasztalható lenne annak az igazsága, amit Tárkány nevezett nevén az esszéjében: azok a markolatok, melyeket tartva az ujjaid a tenyeredbe érnek, nagymértékben megnehezítik a pontos lövések leadását.

img_0066.jpg
Ennek a példánynak az ereje 45 font, érzésre azonban kevesebb. Meg is mértem gyorsan, ez valójában egy alulról súrolt 44, melyet maximális húzáshossz közelében próbálja elérni. Tehát szó sincs 28 collon mért értékről, a nekünk megszokott módon jegyzett ereje ott 38-39 font közötti (utóbbihoz közelebb). A szerényebb erő érzése miatt nekem épp csak komfortos, azonban ez egyértelműen az én hibám, aminek része talán valamiféle hülye megalománia. Erős és határozott íj, masszív vesszőkkel, minden a legegyszerűbb módon, más egyebek pedig alárendelt szerepben: én ezt szeretem. De szerencsére nem volt nehéz egy hétvégére kilépni a komfortzónából, hiszen ez egy nagyon kényelmesen használható sportfegyver. Mondom miért.

huzas.jpg
Könnyű produktum. Lágyan húzható, pont amilyennek vártam. Nem érzek benne parabolát, ezt a mellékelt grafikon alátámasztja. A 30-as hosszon túl húzva falazni kezd, nagyon nem mertem megcibálni. Felajzani is játszi könnyedséggel lehet - dehát merev szarvak és komoly előfeszítettség hiányában nem is számítottam másra. Rúgása nincs, rezgése elhanyagolható. Sebessége nem kirívó, teljesen átlagos. Erejével együtt ez utóbbi megállapítás az, mely az első és sikertelen próbámat meghiúsította. Hiszen az én legkönnyebb vesszőim is 28.5-29 grammosak, szóval az én portékáimat nehezen lőtte és erőlködött velük. Viszont most kaptam (jobban mondva kértem) kifejezetten ehhez készült 20 grammos karbonvesszőket. Carbon Express csövekből készültek, 80 graines heggyel, 3 collos pulykatollal szerelve.

img_0070.jpg
20 méterről próbálgatva kifejezetten jó céllövő tradis íj. Sporteszköznek határozottan jó. Saját bénázásaimat belekalkulálva is szép szórása van, ez utóbbi a hozzá hangolt vesszőknek is köszönhető. Nem tudom semmi olyanhoz hasonlítani, amim van - de az összes eddigi íjam közül a laminált asszírra emlékeztet legjobban.Tudom, hogy kicsit meredeket írtam, de talán a lágy és folyamatosan felerősödő húzása miatt, no meg azért is, mert rezgését sem érezni.

img_0069.jpg
Elsőre szokatlan élmény lőni vele, de azt hiszem tetszik. El tudnék szórakozni vele még pár napot. Nem akarom misztifikálni, hiszen ez is "csak" egy merev szarvaktól mentesített laminált tradis íj, de az arányai piszok jól el vannak találva. A minőséget pedig az íjász-sportszergyártó garantálja: első osztályú minden porcikájában, nézzétek a képeket. Ki kellene próbálnom egy (gyártói jelzéssel értelmezett) 60-60+ fontos modellt, vagy méginkább egy valódi kompozit koreai íjat.

img_0072.jpg
Végül azt kéne megmondanom, hogy kinek való ez az íj. Kezdőknek kényelmes lehet, de oda kicsit drága: 50-60.000 Ft körüli produktum. Akik már tudják, hogy mit akarnak és mi áll kézre, azoknak is tök jó lehet - feltéve, hogy az íj nyugodtsága és majdnem lineáris húzása az elsődleges szempont, illetve nem ijednek meg egy pici barkácsolástól a markolati részen. Korábban mondtam, hogy nincs kapcsolatom a lovasíjászattal, és a lovakról is csak annyit tudok, hogy melyik az eleje. Viszont akik lóhátról adják le a lövéseiket szerintem egy célszerű és könnyű sportfegyvert láthatnak benne, praktikusan kis méretben. Szóval amolyan univerzális modell.

Ha valaki szeretne ilyesmit vásárolni, nézze meg a Kaya Archery storet is, ott eleve párnázott markolattal és míves borításokkal lehet tradis koreai íjat vásárolni KTB néven, picit tovább húzhatóan. Ott az adatlapon még a maximális lövéshossz is meg van adva. Jah, náluk is maximális húzáson értendő a húzóerő! Úgy tűnik ez arrafelé valami nagyon megszokott dolog lehet.

http://www.samicksports.com/
https://youtu.be/F68VUs313XQ

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmozog.blog.hu/api/trackback/id/tr8914108665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása