Gelencsér Laci: take down reflex
2020. augusztus 24. írta: ami.nem.mozog

Gelencsér Laci: take down reflex

Ahogyan azt korábban leírtam, a modern reflex kategória félig-meddig idegen nekem. Egészségtelenül indult az ismerkedésem vele, így részben téves következtetésekre jutottam már a legelején. Ezt gyógyítandó később sikerült szereznem egy öreg; amerikai TD recurve tömegtermék sportíjat, mellyel immár jó tapasztalataim voltak, de mégsem közelítették meg a tradis vonalnál megszokottakat. Ezen a felálláson szeretnék most változtatni, a bejegyzés genezise igazából ennyi - szóval meglehet, hogy kissé felületes leszek. Előre is elnézést kérek érte.
img_4804k.jpgTake down terén talán három-négy igazán jó mestert tudok itthon felsorolni, ez viszont álmomból felriadva is megy. Közülük Gelencsér Lacit szerintem nem kell bemutatni, TD vonalon a kevés jó szakemberek egyike. Nem hiába, 30+ év tapasztalata van a kezeiben. Nos, amit a képeken láttok, az a fentebb írt illusztris társaságból érkezett: íme, egy középkorú Gelencsér take down reflexíj. 66" hosszú, 28 collon mérve 47 font a húzóereje. 32 collig húzható. Jajj de vártam már, hogy lövöldözhessek egy ilyennel :)
img_4807k.jpgA kidolgozottsága döbbenetes, közelről vizsgálva (is) leesik az állam. Ritkán látni ilyen igényes munkát, az eddig kezeimben lévő 20-25 típus közül talán három az, amely minőségében hasonló színvonalú (egy Jackal- és egy Mónus tradi, illetve talán még egy Grózer-produktum, bár utóbbin gondolkodnék még egy keveset). Lacinál jelenleg három eltérő verzióban létezik TD modell: G13, G14; és a már erősen más G15. Ez itt az egyik öregebb középrész. A 13-as stabilizátorának menetes hüvelye amúgy picit távolabb esik az alsó reflex befogó csavarjától, illetve az ablak polca a markolat csúcsához közelebb van: minimális eltérések, csupán finomhangolás jelleggel változhattak meg később.
img_4811k.jpgA (szemre) hangsúlyosan kiugró markolat általában mindenütt funkcionális, hiszen ugyanazon húzáshosszon a reflexek valójában kevesebb terhelést kapnak (kissé a tested felé vannak tolva). Itt sem lehet másképpen. A karok a hullámos-taposott reflexek, ezzel picit erősebbé tehető az előfeszítettség és más módon lehet játszani a karvégi "visszahajlással". Amennyiben más szerepe is van, akkor azt ezennel passzolom - ha bárki jobban otthon van benne, kérem javítson ki. Egyéb eltérést nem látok ki belőle.
img_4814k.jpgMasszív modell, ezirányú tapasztalatlanságom miatt meg is lepett: 1300+ grammos összsúlya van, ebből a középrész 900 gramm körüli. A reflexeket erős, kékített csavarokkal kell a réz hüvelyeken keresztül a középrészhez fogni, metrikus rendszerben értelmezett süllyesztett fejű imbuszcsavarokkal. 5-ös imbuszkulccsal tudod becsavarni, ilyet bárhol találsz a háztartásodban. A karok pozícióban tartását a menetes hüvelyek alatti furat, pontosabban az abba préselt hüvely végzi. Preciz munka, úgy állnak a karok, mint "Katiban a gyerek". Friss ideg van rajta, amit az íj gyártója készített. Ez utóbbi szemre elég szép meló, nagyíts bele nyugodtan a képekbe.
img_4818k.jpgAz alapértelmezett (és ahogy fentebb írtam, vadiúj) ideggel rossz tapasztalataim voltak, bármennyire is szép. Erősen rúg vele - de mivel szemmel láthatóan sem jó vele az ajzásmagasság, ezt leginkább szőrszálhasogatásként mondom. Hogy ezt a jelleget kiöljem belőle, az ideget elsőként becsavartam annyira, hogy a magasság pár milliméterrel nőjön. Aztán ismét.. és ismét, végül ismét. 30+ csavarás után rúgást nem tudok említeni, de még nem tökéletes, szóval finomhangolásra vár. Nagy tapasztalatok híján egyelőre az értelmezhető minimumra törekedtem - ha megvan a pontos érték, megírom. Addig időnként becsavartam a lányom stabilizátorát is, és figyelem a viselkedését azzal ill. nélküle - az önmagammal kialkudott ajzásmagasságok mellett. Már most az induló érték felett vagyok 14 milliméterrel, ami egyébként jelentős eltérés, de még mindig a 7.5" ajánlás alatt van egy hangyányit. Ha már a becsavarható stabilizátort megemlítettem, le kell írjam, hogy a középrész az egyik fentebbi képnek megfelelően elő van készítve irányzék fogadására. Bergert viszont nem tudsz becsavarni, bár ez talán egyértelmű.
img_4819k.jpgErejét tekintve erősebbnek érezni, mint 47 font, hiszen jelentős az előfeszítettsége. A húzási diagramot majd megcsinálom, addig is annyit tudok mondani, hogy nagyon feszes. Az adatokból kiolvasható lesz a kihúzásakor elvárható jelleg: teljesen kiszámítható. Jah, ha még nem mondtam volna, az ajzóideg (vagy ajzószíj) használata elvárt: itt már nem veszélytelen a (tradis praktikumoknál megszokott) lábak között ajzani. Én legalábbis sajnálnám aszimmetrikusan terhelni, nem beszélve a kicsavarás nagyobb esélyéről. Az ideg egyik füle minimális méretre van hozva, ezt teszed a megfelelő húrakasztóra - a másik, nagyobbik hurkot a karra húzod. Előkapod az ajzóideget, melynek egyik része a csúcsra illeszkedik, a másik a karra. A többi már adja magát.
img_4834k.jpgMost jön a lényeg: a lövésélmény egészen kiváló (pedig az ideg hossza még nem a végleges). Ugyanaz, mint a legjobb, tényleg a legeslegjobb tradis íjaimnál. Érzésre sima és csont nélküli 10/10. Már-már férfimunka kezelni, eközben sebészi pontosságú a visszajelzése. Imádom az ilyet. Ugyan nem sok TD-t próbáltam még, még kevesebbet birtokoltam - de ez itt telitalálatnak tűnik. Határozott erővel, de nagyon egyenletesen húzható, pár perc gyakorlás után meglepetés nélkül játszhatnál a húzáshosszal. Mivel ebben a kategóriában jól kiforrott fix pontra húzod és szó nincs eltérő húzási módokról, így nagy jelentősége nincs ennek a kiszámíthatóságnak.. a minőségnek viszont nagyon jó mutatója. Rezgése jóformán semmi, 2-3 másodperc alatt elhal benne minden pengetés. Inkább kettő másodpercet mondanék.. ami valóban a semmi rezgés kategóriája. Nagy élvezettel lőttem vele. Elterveztem az első tesztnapomon 100-200 lövést - a 150 simán megvolt. Az összes érintett ízületem üzenetét közvetítem: kíméletes darab, nem bánt sehol és másnap sincs fájdalmam. 400-as brand karboncsőre épített; 100 graines terephegyekkel szerelt; 5" pulykatollal irányított vesszőket adtam neki elsőként, melyek összsúlya 27-28 gramm között van, tehát valahol 420 grain környékén. Aztán kipróbáltam még ~49 grammos, tehát 750 graines tradis gyertyánvesszővel is. Elég vagány, nem jön zavarba a nagy súlyú lövedéktől sem, még ha nem is optimális ezek használata. Egy érdekességet azonban le kell írjak: a könnyű vesszőt gyorsabban lövi, mint az egyik leggyorsabb tradicionális íjam, miközben a nehezet pedig lassabban, mint a másik. Ezt itt most nehezen tudom értelmezni.
img_4825k.jpgAzért nem emelem ki, hogy pontos, mert egyáltalán leírnom is méltatlan lenne. Az olyasmi volna, mintha leírnám egy F1-es autóról, hogy gyors. Persze, hogy gyors.. mi a fenét várnék tőle.. ha nem épp ezt. Mint ahogyan a pontosság sem kérdés ennél a sportfegyvernél.
img_4823k.jpgMivel nem egyedi fogásra és méretre alakított a markolat, így nekem a mutatóujjamnál kényelmetlen. Ha viszont eme problémás ujjamhoz mérten tartom elég mélyen, akkor meg csavarodik a fogásom és az egészet befelé tekerem kissé. Szokták is mondani sokan, hogy nem hisznek az univerzális formájú markolatban. Még többen, hogy az univerzális a megfelelő. Puff neki... Azt hiszem én vagyok az a ?kisebbség, akinek viszonylag kicsi tenyerei miatt inkább passzolna a rám szabott markolat. Mindegy, ez az én bajom, ráadásul senki nem ígért egyedi fogást. Szóval ha sokáig ez lesz a véleményem, majd egy picit alakítok a külső-bal csúcsív alatt én magam. Már szépen meg tudom csinálni az ilyesmit. A most következő találati képen a jobbra hordás a halovány csavarásom eredménye, illetve annak tartom. Ezt a szórást 50 iskolázós lövés után produkáltam 24-25 méterről. Ez jóval összébb húzható lesz idővel, illetve a táv elvihető lesz 40 méterig is ilyesmi pontossággal.
img_4835k.jpgHa alakítani fogok rajta az azért is lesz, mert annyira megszerettem pár nap alatt, hogy én fogom belakni lélekkel :) így nálam fog megöregedni (majd egyszer). Nem szándékozom továbbadni és pihentetni sem. Pont jó helye lesz nálam. Ezúton is szeretném megköszönni az előző gazdájának az odafigyelését, mert 12 éves íjat ilyen állapotban nem mindennap látni. Bírom, amikor valaki igényes a hobbijára.

Kiegészítés, 2020.08.31: Megvan az ajzásmagasság. A kifutó oldaltámaszától 20.5cm, ez a markolat belső-hátsó síkjától a kifutó a magasságában mérve szűk 18cm. Ekkor az ideg 155cm körüli hosszra van becsavarva. Ehhez az értékhez 50+ tekerés kellett. Az íj formája ekkor a következő:
img_4889.jpgVásároltam hozzá egy Avalon táskát, elég jónak tűnik. Üvölt róla, hogy olcsójános megoldás, de amúgy nagyon célszerű. A benne lévő szivacs puhább a kelleténél, így a vágása nem volt egyszerű.
img_4888.jpgEgyúttal készülőben van egy vadiúj, "tradis" vesszőszettem kifejezetten ehhez az íjhoz hangolva. Ha ügyes vagyok, ezen a hétvégén már lőhetek velük.. az apropójuk annyi, hogy a karbont most nagyon sterilnek érzem, szóval egy picit félre szeretném tenni őket :)
Kiegészítés, 2020.09.15: Annyira patikamérlegen adagolt műszer, hogy a nyílvesszők megalkotásánál is hasonló óvatossággal kell adagolni mindent. Így a már szülőszobában lévő tradis szettről simán tudom , hogy másnál fog kikötni egyetlen lövés nélkül. A teljes hosszon hagyott !400-as Easton cső nem hiába tűnt pillanatokra lágynak. A kezdősebessége miatt keményebb vesszőtest szükségeltetik a szokásos számoknál, főleg ha jól ki szeretnéd húzni.

http://www.gl-bow.hu/

Visszatérek!

A bejegyzés trackback címe:

https://nemmozog.blog.hu/api/trackback/id/tr8016169062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása