Jackal Archery: laminált szkíta íj, 49#
2021. június 24. írta: ami.nem.mozog

Jackal Archery: laminált szkíta íj, 49#

Nándiék szétszedhető-, laminált szkítájáról már regéltem korábban: kimagasló kézműves portékának tartom. Mivel nagyon szerettem lőni vele, intenzív használattal elértem az élettartamának végét, sőt.. igazából jelentősen túl is léptem a várható lövésszámot. Apró jelei voltak az anyag fáradásának, de még a végleges deformációja előtt szedáltam, azóta egy múzeumban várakozik a kiállításra. E pillanattól azonban hiányt szenvedtem szkíta formájú fegyverben.
img_1272.jpgNagyon szeretem a *modern technikával* épített szkíta íjakat: szinte kivétel nélkül nyugodtak, univerzális húzáshosszuk van, szemet gyönyörködtető az alakjuk és egyébként rém szórakoztató lövöldözni velük. Sajnos kevesen gyártanak mára ilyesfajta formát: véleményem szerint az egyszerűségük miatt félnek az elmaradó vonzerejüktől, vagy a fene tudja.. A Jackal Archerynél viszont létező, keresett produktum. Szerencsé(m)re.
img_1273.jpgAzért is kellett kiemelnem a modern gyártástechnológiát, mert a korhű-kompozit szkíta íjakra viszont mindent rá lehetne fogni, csak a nyugodtságot nem. Nem úgy a laminált verziókra.. szóval külön öröm volt, amikor Nándi felhívott és megkínált a képeken látható darabbal. Az előző fegyveremtől eltérően ez *nem szétszedhető*, saját kérésem szerint.
img_1275.jpgMost azt kellene írnom, hogy micsoda meglepetés a formája, de nem meglepetés: ugyanaz a csodaszép ív van előttem, mint a szétszedhető testvérénél. Mondanám, hogy meglepően jó a kidolgozottsága, de az aranysakál-logós íjaknál ez alap: semmi meglepő nincs benne. Az a matrica elég komoly cégér nemzetközi értelmezésben is, szerintem ezt sem kell túlragoznom.
img_1277_002.jpgEgy "műhelytitkot" rögvest az orrodra kötök: ezekben a csodásan ívelt formákban (nekem) egyes pontokon a női test vonalai is fellelhetőek. Nem biztos, hogy jól meg tudom fogalmazni, de nagyon kecses; épp elég lágyan ívelt; néhol pedig kerek. Fantasztikus cucc.
img_1279.jpgA szubjektív dolgokon túllépve, íme a nyers adatok: elődjéhez hasonlóan az ajzásmagassága 16.5cm, ami angolszászul 6,5 coll. Ideghossza 126cm körüli (ez nyilván hosszabb lesz picivel - idő kérdése). A vessző kifutási pontján 23mm széles a markolata. A súlya pikpakk 350 gramm: pehelysúlyú versenyző. Csomagolása és külcsínje szokatlan: a tokja, a hurok bandázsa ill. az egyebek rikító narancssárgák. Egy (1) lövéssel töltött nap kellett a megszokásukhoz, de azt hiszem nagy ötlet ez a színezés. Felajzani férfimunka, mivel az előfeszítettsége elég magas, és ez nyilván a teljesítményében is érződik: gyors és meglehetősen határozott íj. Érzésre jóval erősebb a ráírt értéknél, de ez is az előfeszítettségének a (kellemes) hozománya. Rúgása nincs, pengetése elhal önmagától 6mp alatt. Mivel jól tűri az oldási hibákat, szakszerű segítséggel simán jó befektetés lehet kezdőknek is. Nekik egyedül talán a felajzása lehet körülményes. Sajnos a húzóerő-diagramot nem tudom megcsinálni, mert egy elég csúnya baleset során odalett a műszerem.. később majd regélek róla.
img_1280.jpgPróbáltam többféle vesszővel meghajtani. 31 grammról indultam. Ez angolszász sztenderdben 480 grain közeli érték, a 10 grain per font ökölszabályt megtartva. Innen mentem lefelé: 23 grammos & 31" hosszú nyilakkal *ugyanolyan pöpecül* lő, ez 7 grain per font közelében van. Lementem 20 grammig, a hangja itt kezd el erősödni. Habár viselkedésére teljesen konzisztens marad az egészségtelenül könnyű vesszők esetén is, mégsem javasolnám senkinek így használni tartósan: idő előtt le lehet lakni ilyen attrakciókkal. A nehéz vesszőktől zavarba jön, ám ezt nem tudom felróni problémaként: 50+ gramm (tehát 775-800 grain) súlyú nyilakkal nem feladata megbirkózni, az már egy másik kaszt. Nagyon komfortos a kezelése, legjobb hatásfoka a 23-38 grammos súlyú nyílvesszők tartományában van, ideálisan a két érték között valahol középtájt, 28-30 gramm körül. Piszok jól szórakoztam, a nap végére beálltam fütyülős nyílvesszőkkel is lőni. A nagy sebesség miatt szépen szólnak.
img_1283.jpgKonklúzió: asszír és szkíta vonalak mentén a Jackal Archery név szerintem nem megkerülhető. Ha valahol erről a két íjról beszélgetnek, előbb vagy utóbb szóba fog kerülni Nándiék csapata. Nem véletlenül. Szóval mindennek megvan az a szülőszobája, ahol tényleg a legjobb produktumok jönnek világra. A hazai íjgyártás pedig mindent lefed, prémium kivitelben: itt egy újabb példa, tényszerűen tudom elmondani. Szóval ez baromi jó. 2-300 lövést adtam le vele egy nap alatt, bármilyen ízületi probléma nélkül. Rég szórakoztam ilyen jól.
img_1286.jpg
Nézzétek meg a képeket alaposan, nagyon szép munka.

Nándi, köszi!
http://jackalarchery.hu/hu


A bejegyzés trackback címe:

https://nemmozog.blog.hu/api/trackback/id/tr1316600896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása